måndag 27 juli 2009

Komjölksallergi? Sojaallergi?

Hjälp alltså. Vi har dom senaste veckorna haft ett litet gnäll här hemma, med ont i magen och jättesvårt att sova. Fick recept på Profylac, en mjölkfri modersmjölkersättning, som vi gett sedan i fredags. Han har blivit mycket piggare, har inte alls ont i magen och är mycket gladare. Mitt problem då? Nu har han fått utslag runt hela munnen, mycket likt en allergi. Det här uppkom dagen efter vi började med Profylac. Efter jag läst runt lite så hittar jag att Profylac innehåller soja, och att många barn som utvecklar komjölksallergi också utvecklar en allergi mot soja. Alla vet kanske inte hur svårt det är att diagnostisera en allergi hos ett spädbarn så jag blir så trött. Även om jag kan sätta pengar på att han genom att byta ersättning har utvecklat en sojaallergi så tog det mig nästan två månader att få någon att ta mig på allvar om att jag trodde han hade en komjölksallergi.

Jag har alltså ingen lust att ge honom Profylac och se utslagen förvärras, och kanske märka att han får tillbaka sin kolik-mage och sömnsvårigheter. Imorgon ringer jag barnmottagningen, men nu.. nu ska jag sova.

1 kommentar:

  1. Hej!
    helt rätt att ringa barnmottagningen BVC är skit kassa, därifrån får man ingen som helst hjälp "allt är normalt" enligt dem!

    byt från profylac till nutramigen eller althera de är fria från båda :)Nutramigen är väl den vanliga om man inte har problem med smaken som Inez hade, då fungerar bara althera!

    Inez är strax 7 månader och har hatf problem sedan hon var 3 veckor men BVC skiter typ i allt! Nu ger vi henne mjölkfritt själva och det har blivit mycket bättre men eksemet kvarstår om hon inte behandlas med kortison. När vi gett henne mat med soya så har hon också fått prickar runt munnen. så det är nog väldigt vanligt att det blir allergi mot båda!

    Hoppas ni får någon rätsida på det hela, så lillen får må bra :)

    ett tips är att ringa snarast till barnmottagningen då det har fullt nu under sommaren, vi fick ingen tid förens 18 augusti och vi ringde för en månad sedan!

    SvaraRadera