lördag 26 december 2009

Matvägrare

Jag håller på att bli förtvivlad här hemma. Ungefär var tredje dag går en matburk ner, varannan dag kanske en skål gröt. Övrig tid bråkar vi med diverse olika matburkar, olika grötar, fruktpure, bananer, leverpastejmackor, och ingenting går helst ner. Frukt är gott, en liten stund! Gröt går också bra nån sked. Sen får han kväljningar och/eller sätter handen för munnen och börjar tokgråta för att man försöker.

Hugo, det här GÅR inte! Du sover redan dåligt, du behöver inte sluta äta om dagen. Jag kan inte ge upp men helt ärligt så börjar jag bli arg när han redan efter nån sked mat/gröt/frukt vägrar resten. Jag har lurat honom, tjollrat med honom i timmar för att han ska öppna munnen, gett varannnan dessert - varannan mat, tvingat honom stundvis (vilket inte går, det vet alla föräldrar), jag har gett det han tycker är GOTT men egentligen inte ska äta jämt, men när inte ens det funkar..

Vad gör man?

6 kommentarer:

  1. Jag kan bara säga det som funkade på Ella för hon höll också på så där ett tag, men jag gjorde så att om hon inte ville äta så slapp hon, sen provade jag vid nästa mål igen... Det tog 2 dagar innan hon slutade med sina på hitt och det kanske kan funka för dig också, men jag vet ju inte heller om du redan har provat det, men det funkade här iaf...

    SvaraRadera
  2. Tindra åt i alla fall välling när hon gjorde så. Om man inte gav det blev resultatet bara att hon skulle ha välling många gånger varje natt.

    SvaraRadera
  3. Koppar, tog ut den i måndags. ska prova hormonspiralen nästa månad ;)

    SvaraRadera
  4. Det låter exakt som micko, sådär har han varit typ sen han började äta burkmat. Man blir tokig efter en stund så är det ju. Micko äter bara välling. Äter hugo det?

    SvaraRadera
  5. Äter han vällingen bra? Hoppas det, för när inget annat funkar i matväg så kan det vara en tröst att nånting går ner i magen i alla fall... Vällingen mättar och fyller upp vätskenivån lite...

    SvaraRadera
  6. Hej Ida! NU ska jag inte komma med pekpinnen, bara ett förslag trots att jag inte har erfarenhet av matvägrare. Men jag tror att jag både läst och hört att barn kan ha sådanan perioder. Låt de slippa äta isf. Det går ingen större nöd på dem, de svälter inte osv. Utan de är väldigt duktiga på att reglera själva och om kroppen lider brist på ngt så märker de av det och vill äta. Jag tror det kan vara en övergångsperiod och, precis som jag läste ovan, låt honom slippa om han vägrar och prova igen sedan. Men jag har talat med BVC om sådant också och de har sagt att de inte är så farligt om de matvägrar. Det ordnar sig till sluit. Vill bara uppmuntra.

    Ang vår sons sömn så är det nog inte alls lika jobbigt som för er. Vince sov bra inatt även om han vaknar kl sex. Jag kom på att om jag själv vill sova mer så ger jag honom leksaker i sängen och då ligger han för sig själv ännu ett tag. Men man blir riktigt frustrerad när det inte går som man SJÄLV vill.

    Ha en skön dag! Och tack förditt inlägg! Kram!

    SvaraRadera