måndag 26 april 2010

Fråga

Dunkar era barn huvudet i saker när dom blir arga? Hugo gör det så fort han blir irriterad, trött eller rasande. Säger man "nej" och försöker avleda, sätter kanske en hand emellan väggen och Hugo så blir han om möjligt ännu mer förbannad och dunkar värre. Det kanske är tidigt men jag känner att han testar mig, för han dunkar alltid huvudet och tittar på mig frågande, och det stämmer väl in på allting han gör som han INTE ska göra. Han söker en reaktion!

Nej nu tappade jag tråden, vad ska jag göra när han blir arg och dunkar huvudet? Jag är inne i en period där jag, som sagt, känner mig testad och vet inte riktigt hur jag ska hantera det här för att han inte ska må dåligt av det och ta med sig det senare i livet. Hugo är inne i en period där han kollar om olika saker är okej, även om hans minne inte alltid är långt så är det bra.

3 kommentarer:

  1. Om det finns risk att han gör illa sej måste du ju markera det. Det kan till och med vara så att du måste hålla fast honom om han bara fortsätter. Sen måste du prata lugnt men bestämt när du håller honom. För även om han inte förstår alla ord, så förstår han ditt tonfall och din kroppshållning. Om du har tur kommer du snart att kunna testa att bara säga nej bestämt.

    Men dom små gör om allt med olika intervall också. Testningen kommer igen, men dom brukar upptäcka att det gör ont att slå huvudet i saker, så den testningen kommer inte igen så mycket.

    Visst är det lätt? Det finns forskning som visar på att det mesta man gör ger psykiska men senare i livet, så använd ditt förnuft och din förmåga att läsa din son. För ingen kan det bättre än du! Själv är man ju född under en tid då man skulle låta barnen skrika ett tag.

    Blev visst långt nu igen :-)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det är svårt att veta vad man ska göra när de testar en... Har faktiskt inget bra svar, men låt honom dunka huvudet tills han tröttnar=) och ge ingen vidare uppmärksamhet såvida han inte skadar sig--- Eller gör det du tror känns bäst helt enkelt.

    Jag tänkte också bara säg att filten är som sagt klar, men om du inte vill köpa den så är det lugn, säg bara till så jag vet, för isf gör jag om den.. Då den är gjord för just Hugo just nu.. Men hör gärna av dig så att ja vet=)

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Hej! skönt att man inte är ensam, Inez gör precis så som Hugo. Hon har lyckats skaffa sig blåmärken i pannan till och med. Det gäller att försöka undvika att dom blir arga fast ibland går det ju inte då det kommer utav något hon inte får göra som är ajaj. Just nu har vi en period då det minskat med dunkandet men förre veckan var inta kul. Dom har en enorm vilja och vill att man skall reagera över att dom inte fått som dom vill. Hoppas allt är bra med er annars, och grattis till systersonen.

    SvaraRadera