torsdag 6 augusti 2009

Hjälp

Till alla mammor som läser, jag vet att ni är ett par stycken, jag behöver hjälp - tips - råd, vad som helst! Hugo är inne i nån period så han vaknar sjuttielva gånger per natt, av ingen anledning alls. Det är som att det är något fel på hans klocka, för han tror det är morgon varannan timma och vill inte alls äta och ingenting annat än tjollra. Jag vet inte hur det är med er mammor, men den här mamman orkar kanske inte tjollra klockan 03:20 varje natt.

Vad är det som händer, och vad ska jag göra?

Om det bara vore så att han var lätt att söva hade väl det här inte varit nått större problem, men då han knappt sover på nätterna så är han övertrött hela dagarna igenom, vilket leder till att han är övertrött när natten kommer och helt totalt omöjlig att få och somna. Vi fick rådet av bvc att vara ute och gå med honom i vagnen och låta honom sova om dagarna, men det här funkar högst 2 timmar och helt ärligt så verkar inte rutinerna som mamma försöker skapa göra ett minsta dugg för Hugos nattsömn.

Husmorstips, vad som helst. Jag måste få sova.






12 kommentarer:

  1. Hmm...jag har lösningen på ditt sova problem i alla fall - lämna han till moster! Hon sover ändå cirkus 8 timmar per natt, så en vakennatt gör inget för henne. (Är ledig mellan måndag och tisdag...blink...blink...) Tack för grötvideon, det så mumsigt ut :) Tack för allt, och tack för att du är världens bästa syster! Älskar er! :D

    SvaraRadera
  2. Ja, jg önskar jag kunde ge ett bra tips, men eftersom micko inte har haft vdom där vanorna än (förhoppningsvis aldrig) så vet jag inte vad man kan göra.. Kanske är som bvc säger, försök få honom att sova lite mer på dan så han inte är övertrött på kvällen, var bestämd!! =) Vi måste ses snart igen, tror micko saknar hugo lite grann (inbillning)

    SvaraRadera
  3. Hejsan! :) Här har du en tvåbarnsmamma, som också haft dessa problem med båda barnen ;) Det kanske inte är så mkt till hjälp, men det här går i perioder.. kan vara "mardrömmar/drömmar" efter alla nya intryck osv, kan även vara tänder på gång? prova ge en alvedon innan han lägger sig på kvällen.. Wilma har nu sex tänder, och hon har varit helt omöjlig när de gäller sovandet under tiden tänderna varit påväg.. och det har funkat bättre när hon fått alvedon. Lovar dig att de kommer att bli bättre! :)// Kram Marielle

    SvaraRadera
  4. haha klart jag vet vem jag skriver till!eller vad menar du ? :P

    Jo 4 månader är tidigt, men inte alls ovanligt, Wilma fick sin första tand när hon var 3 månader tror jag.. och 3 till när hon va typ 4 månader.. Hon blir allmänt grinig, trött, men vägrar sova och börjar äta jättedåligt, samt vaknar OFTA på natten, men det går inte att få i henne någon mat, sen så dregglar hon kopiöst, och tuggar maniskt på händerna, och allt annat hon kan komma åt! :P

    SvaraRadera
  5. Usch vad jobbigt... Har tyvärr inget tips att ge er :/ Felicia hade sådana nätter till hon var fyra månader och vi bestämde att jag skulle sluta amma och ge ersättning istället. Det var nämligen bara närheten och myset hon var ute efter, inte maten! Och de små liven är ju fenor på att skapa rutiner till dom själva, speciellt de mindre roliga ;)

    Min kompis däremot hade liknande problem och rådet som hon fick var att skapa samma rutiner varje kväll så att han vet att det är nattidags. Se till att han är mätt och torr (de vanligaste problemen annars..) och sedan är det natt. Punkt. Lägg i säng, trösta om det är hysteriskt gråt, kör vagnen över en tröskel så att han somnar om osv. Men ingen lek eller "mys". Efter några riktigt jobbiga nätter så gav han med sig och insåg att det var lönlöst att ens försöka vakna! Men för att det ska funka måste man verkligen ge sig f-n på det, och hellst vara två som hjälps åt.

    Hoppas verkligen att ni får bukt på det där, för lite sömn gör ingen glad :/

    SvaraRadera
  6. Det är så roligt att jag hittat hit till din blogg! Nu kan jag följa vad som händer hos er oftare och du skriver så bra!

    Det är ju som det är med bebisarna... De gör som de vill och vi blev lika ofta väckta av Seth när han var lika gammal som Hugo... Dock började han sova bättre under natten direkt vi började med gröten, så det låter som en bra idé för er! Hoppas det funkar lika mättande och rogivande för Haugo!

    Sen var det nån som sa att "ju mer barnen sover på dagen, ju bättre blir nattsömnen också", och det har verkligen stämt in på Seth!

    Kolla in mina gamla inlägg så kan du läsa om hur vi fick honom att somna enligt fem-minuters-metoden och sova HELA nätter innan han var fem månader och hur det gick till när han flyttade till eget rum!

    Fast vi har alltid fått stiga upp och byta flertalet blöjor och ge tutten mitt i nätterna (även nu ibland)...

    Hade ni förresten ingen kamera? Jag saknar korten på gull-Hugo! Massa kort! Jag har en kamera liggande...om ni är intresserade..?

    SvaraRadera
  7. Sparka upp brorsan min också, om han är lika bra på att sova igenom all gråt som min karl var/är! Ni har ju alla möjligheter att kunna ta varannan natt eller så!

    SvaraRadera
  8. Jag skulle rekommendera 5 minuters metoden! kanske inte riktigt så drastiskt som han som kom på metoden tycker man skall göra utan lite mildare, följa hans metod till pricka är ju ganska grymt men kan vara en lösning om inget annat går! prova en mildare variant först och om det inte hjälper så kan ni ju överväga att prova den fullt ut!

    SvaraRadera
  9. Hejsan. Jag är en tvåbarnsmamma och jag hade samma problem med mitt första barn. Han hade perioder då han inte alls ville sova och läs nu detta för det är en period och inget annat.
    Försök att få lämna bort ibland och vila (jag vet själv att när jag väl fick barnvakt så kunde jag aldrig sova, men jag låg ner och vilade huvudet iaf).
    Försök att dela på nätterna så gott det går.
    Och sist så är det tyvärr så att ibland måste man stänga av sitt mammahjärta och låta dem gråta en stund också.

    Om du slumrar till och sover gör ju inget om han ligger i sängen och är lite vaken och rastlös. Annan sak är det ju om han skriker utöver sig.
    Ibland behövs det att de ska lära sig att somna om bara.
    Det gör ont i hjärtat, jag vet.

    Min son lyckades börja sova när han var nästan 2 år gammal, men jag vill inte göra dig rädd utan bara berätta att det jag minns nu när han är 3 år är att de bästa tiderna vi haft tillsammans är nätterna. När det bara jag han och jag.

    SvaraRadera
  10. Haha okej :P

    haha de är ju bra att han tycker det är gott iallafall! =) men är du säker på att han får i sig det då? han kräks inte upp det sen eller så? tänkte att annars kan du ju prova med supp, det tycker jag är MKT bättre! :P
    va jobbigt att det är så.. det kan inte vara så att han inte är tillräckligt mätt? prova ge honom gröt på kvällen innan han lägger sig? eller någon allergi? läste nåt om de tidigare?
    kanske prova mjölkfritt?

    SvaraRadera
  11. haha oj då, inte lätt inte..
    du kanske måste låta honom skrika när han kägger sig, och bara gå in och visa att du finns där, sen gå ut igen.. så körde vi med Wilma, eller rättare sagt Mange gjorde det med Wilma jag gick ner i källaren för jag fixar det inte.. men efter några kvällar/nätter så somnade hon helt själv.. och sov sedan resten av natten.. =)

    sen så en annan sak som vi kört med båda barnen är att dom aldrig får sova i deras egna säng på dagarna, utan det är vagnen eller våran säng som gäller.. Många tycker att vi är dumma som gjort så.. men de känns som att dom fattar att det är natt när dom ligger i sin egen säng då..och båda barnen har somnat själv och sovit hela nätter igenom ända från pyttesmå.. och det är/har aldrig sen varit problem att lägga dem.. förutom Wilma då när hon haft lite tänder pågång, då hon vaknat på natten..

    SvaraRadera
  12. Hej, hittade hit av en slump.
    Min tjej hade mkt mardrömmar kring 4 månaders ålder, ville gärna känna närhet (upptäckte vi) och trygghet då , samtdigt var det tänder på gång.
    Nu har jag inte läst hela din blogg utan bara sista inlägget, men ammar du? Du kanske ska fundera på att ge nåt kompleterande till natten iallafall? Dom brukar ju sova mkt bättre på ersättning.
    Har du provat sjal (alt. bärsele?). Kan vara avlastande om du måste bära på honom mkt då han är trött och grinig.
    Hoppas det löser sig snart. Man blir galen när man inte får sova.
    KRAM!

    SvaraRadera